12/11/2025
Pimec i la Cambra de Comerç de Valls analitzen l’impacte de l’augment de l’absentisme laboral amb el teixit empresarial local
Un informe de l’Observatori de la Pime alerta que les baixes laborals per incapacitat temporal s’han doblat a Catalunya en els darrers deu anys i comporten uns costos anuals directes i indirectes de més de 25.300 milions d’euros, el 9,55% del PIB
Valls, 12 de novembre del 2025. Pimec Tarragona i la Cambra de Comerç de Valls han donat a conèixer l’impacte social i econòmic de les baixes laborals en les empreses en el marc d’una jornada amb el teixit empresarial de Valls. Ambdues entitats han abordat l’absentisme laboral i la seva incidència amb l’objectiu d’obrir els debats necessaris que permetin resoldre aquesta problemàtica.
L’acte ha comptat amb la participació del president de Pimec Tarragona, Jordi Ciuraneta, qui ha assenyalat durant la seva intervenció que “l’absentisme per IT suposa per a les empreses un problema de productivitat i costos pel que fa a l’activitat econòmica i a la gestió de les baixes”. Ciuraneta també ha manifestat que “és indispensable que tractem de manera oberta i amb tots els agents implicats el tema de l’alta incidència de baixes laborals que tenim a Catalunya perquè afecta les persones treballadores, però també al dia a dia del teixit empresarial”. El president de Pimec Tarragona ha posat el focus en la col·laboració publicoprivada per abordar aquesta problemàtica i fer propostes que puguin ajudar les empreses a gestionar-la.
Per la seva part, el president de la Cambra de Comerç de Valls, Josep M. Rovira, ha explicat que “l’absentisme laboral és, avui dia, una de les qüestions que més preocupen les empreses del nostre territori, no només per les seves conseqüències econòmiques, sinó també perquè afecta directament la cohesió dels equips i el bon funcionament de les organitzacions”. Així mateix, ha assenyalat que des de la Cambra “considerem que cal abordar-ho des d’una visió constructiva i responsable” i que el teixit empresarial “fa un esforç per entendre quan l’absentisme es produeix per qüestions de salut, motivació o organització o quan respon a altres factors”. Rovira ha puntualitzat que és necessari diferenciar aquestes situacions per poder “garantir un entorn laboral sa, compromès i productiu”.
La jornada ha comptat amb una taula d’experiències empresarials amb la participació del responsable de RRHH d’EMPDEP, Raquel Collado; el responsable de RRHH de Felix Hotel, David Nieto, i el representant de Pimec al Ple de la Camba de Valls, Jordi Andreu.
L’estudi ‘Incapacitat Temporal a Catalunya’
El secretari general de Pimec, Josep Ginesta, ha explicat les principals dades i conclusions de l’estudi sobre la incapacitat temporal, elaborat per l’Observatori de la Pime de Catalunya. Ginesta ha concretat que la tendència a l’alça de les baixes laborals per IT suposa uns costos per a les empreses de 2.420 euros anuals de mitjana per persona treballadora, un 6,5% del cost laboral anual total.
Des del punt de vista agregat dels costos a càrrec de les empreses i del Sistema de la Seguretat Social, l’import en prestacions per incapacitat temporal fou el 2022 de 2.745 milions d’euros, que representa l’1,01% del PIB de Catalunya en termes relatius. Ginesta ha apuntat que si s’afegeixen els costos directes amb complements a les prestacions i cotitzacions que abonen les empreses i els costos indirectes derivats del cost d’oportunitat per la pèrdua d’ingressos de les empreses, “els costos superen els 25.300 milions d’euros anuals a Catalunya, representant el 9,55% del PIB català”.
Una de les conclusions més rellevants de l’estudi de l’Observatori és que “a mesura que les empreses creixen en grandària, les hores mitjanes per persona treballadora i els costos d’incapacitat temporal també augmenten”, segons ha explicat Josep Ginesta. Seguidament, ha concretat que “les empreses industrials són les que presenten una major incidència i costos laborals, en canvi, la construcció és el sector que registra els nivells més baixos a partir del 2022”.
L’informe també assenyala que durant els períodes normals de cicles econòmics positius, les baixes per incapacitat temporal mostren una tendència a augmentar. Excepcionalment, la pandèmia ha alterat les dinàmiques que connectaven la incapacitat temporal amb el cicle econòmic a conseqüència de les baixes temporals per covid-19. De fet, la patronal constata la regressió entre la taxa d’atur i la incidència d’incapacitat temporal, de forma que a mesura que creix la taxa d’atur, es redueix ostensiblement la incidència de les baixes per incapacitat temporal, i quan la taxa d’atur es redueix, s’incrementen les baixes.
Les propostes de Pimec
L’organització empresarial ha presentat durant l’acte algunes de les propostes per reduir l’alta incidència de la IT per contingències comunes i millorar la gestió de les baixes laborals: un millor aprofitament de la infraestructura de mútues col·laboradores de la Seguretat Social i que puguin realitzar les altes i baixes també per contingències comunes, millorar la capacitat de planificació de les empreses establint alertes immediates quan es produeixen baixes, una millora en la gestió administrativa a l’atenció primària de la incapacitat temporal, millorar els sistemes de control de la incapacitat temporal i campanyes de sensibilització de les empreses.