
02/06/2025
Pimec aconsegueix mesures per millorar la productivitat i la gestió de les baixes laborals dins l’acord entre govern i agents socials per als suplements de crèdit
L’entitat expressa la seva preocupació per la manca de pressupostos, tot i l’acord signat avui per impulsar l’activitat econòmica, social i de Formació Professional
Barcelona, 2 de juny del 2025. Pimec ha contribuït a l’aprovació de mesures per afavorir la productivitat empresarial, així com per a la millora de la gestió de les baixes laborals per Incapacitat Temporal (IT). Ha estat en el marc d’una reunió del Consell del Diàleg Social, en què el Govern de la Generalitat i els agents socials i econòmics més representatius han acordat els suplements de crèdit per al 2025, en un context de pròrroga pressupostària i de complexitat socioeconòmica a Catalunya.
El president de Pimec, Antoni Cañete, ha advertit que “la manca de pressupostos a la Generalitat de Catalunya afecta el progrés econòmic i social, i cal revertir les dificultats per assolir consensos que els facin possibles”. Acompanyat pel secretari general de l’entitat, Josep Ginesta, Cañete ha destacat que, mentre això no passi, “Pimec i la resta d’agents socials assumim la responsabilitat de posar-nos d’acord amb el govern sobre com pensem que s’han de gestionar els recursos actualment disponibles”.
Amb l’objectiu d’assolir un creixement sostenible i compartit que reverteixi en el conjunt de la ciutadania catalana, s’ha aprovat un conjunt d’accions per impulsar l’activitat econòmica, reforçar els àmbits de l’ocupació i la Formació Professional, i desplegar mesures socials. Així mateix, s’ha garantit la dotació pressupostària per al desenvolupament del Pacte Nacional per la Indústria.
Pimec valora positivament que l’acord incorpori mesures que responen a reivindicacions històriques de les pimes catalanes. “Aquestes accions suposen un reconeixement a la veu de les pimes en el disseny de les polítiques econòmiques del país. Continuarem treballant per situar les petites empreses al centre de la legislació, perquè pensar primer en els petits és la clau per fer gran la nostra economia”, ha assenyalat el president de l’entitat. Així mateix, ha afegit que “la concertació social efectiva només és real quan les mesures són tangibles i milloren la vida econòmica de les empreses i les persones”.
Entre altres qüestions en benefici del creixement i la competitivitat de les pimes, Pimec ha aconseguit la introducció de mesures per promoure els debats i les accions necessàries amb la creació d’una comissió de treball en l’àmbit del Diàleg Social per a generar els consensos que puguin permetre acords per a la millora de la productivitat i la qualitat de l’ocupació.
D’altra banda, i per reforçar l’atenció primària a Catalunya com a pilar essencial del sistema de salut, s’ha acordat optimitzar els recursos en l’atenció assistencial per donar una resposta més eficient, així com una millora de la gestió de les baixes per incapacitat temporal de curta durada. D’aquesta manera, es contribuirà al seguiment adequat d’aquests casos, alleugerint la càrrega del sistema i millorant la qualitat del servei.
Mesures destacades de l’acord que beneficiaran directament les pimes:
- Creació d’una comissió de treball en l’àmbit del Diàleg Social per impulsar la productivitat i la qualitat de l’ocupació.
- Millora de la gestió de les baixes laborals de curta durada: optimització de l’atenció primària i reforç dels equips assistencials per reduir càrregues burocràtiques.
- Simplificació i agilitat administrativa: reducció dels temps i tràmits en autoritzacions ambientals i energètiques, incloent-hi la supressió d’autoritzacions prèvies per instal·lacions fotovoltaiques i eòliques de fins a 500 kW, així com la implantació d’informes ràpids d’idoneïtat per agilitzar permisos i projectes empresarials.
- Accés millorat a finançament i liquiditat: noves línies específiques de crèdit de l’Institut Català de Finances (ICF) per a pimes amb subvencions aprovades, i ajuts per enfortir la resiliència financera davant la inestabilitat comercial actual.
- Formació adaptada i transició digital: impuls de programes específics per augmentar la participació de les petites empreses en la formació dual, acreditació de competències professionals i digitalització avançada, incloent-hi subvencions concretes per a projectes innovadors de robòtica i sensorització.
- Transició ecològica accessible per a les pimes: foment de la implantació d’energies renovables, economia circular i sostenibilitat, amb mesures específiques per reactivar sectors com el forestal i l’energètic a través de simplificació administrativa i ajuts directes.
- Mesures i recursos per a impulsar la major participació de les pimes en el nou sistema de FP Dual i consolidar els processos d’acreditació massiva de competències professionals.